Previous topic Next topic
راهنمای سامانه نور رضوی

معرفی

 

نرم افزار جامع نور رضوي

 به منظور اجتناب از عملکرد جزيره‌اي و مستقل در جذب اعضاي هيات علمي و نيز بي اطلاعي داوطلبان از روند رسيدگي به پرونده‌ي خود، مقرر شد نرم افزار جامعي که بتواند تمامي فرآيندها از آغاز تا پايان را پوشش دهد در سه ماهه‌ي چهارم سال 93 در دستور کار مرکز قرار گيرد. اين نرم افزار اکنون به همّت متخصصان بهره‌برداري گشته و از چند زير سيستم اصلي به شرح زير تشکيل شده است:

 

1.     اعلام نياز دانشگاه­ها

2.     ثبت تقاضاي اوليه‌ي متقاضيان

3.     بررسي محتواي پرونده­ها در هيأت اجرايي جذب در قالب­ها و گروه­هاي توان­مندي علمي و صلاحيت عمومي

4.     کنترل پرونده­ها در هيأت مرکزي جذب و تطبيق رعايت آئين نامه­ها

5.     رسيدگي به شکايات و درخواست­هاي تجديد نظر از طرف متقاضي جذب

6.     در ادامه هر يک از اين زير سيستم‌ها به شکل مجزا تشريح شده است.

1-1-        اعلام نياز دانشگاه ها

اعلام نياز دانشگاه­ها و تخصيص سهميه به دانشگاه­ها در اين سامانه تماماً هوشمند بوده و بر اساس سهميه­ي اختصاص داده شده به دانشگاه از سوي دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم مي‌باشد. در ضمن نحوه­ي اختصاص سهميه از طرف دفتر نظارت بر اساس اطلاعاتي (مانند آمايش سرزميني و نقشه جامع کشور) که سامانه در اختيار آن دفتر قرار مي­دهد مي‌باشد.

2-1-        ثبت رزومه متقاضيان و اطلاع رساني مرحله­اي به متقاضي

اين بخش شامل فراخوان جذب پيماني، بورس، طرح سربازي و همچنين ارسال درخواست متقاضيان تبديل وضعيت مي‌باشد. در اين قسمت سعي شده تا سامانه از امکانات نهادهايي مانند بنياد ملّي نخبگان، بنياد شهيد و امور ايثارگران و تأييديه مدرک تحصيلي جهت استعلام خود اظهاري افراد شرکت کننده در فراخوان، بهره‌مند گردد. از ديگر امکانات اين بخش غربالگري و معرفي متقاضيان بر اساس شاخص‌هاي اعلام نياز و شرايط اختصاصي دانشگاه­ها مي‌باشد. در ضمن متقاضيان جذب با مراجعه به اين سامانه مي توانند روند پيشرفت پرونده­ي خود را پيگيري نمايند. به عبارتي اين بخش پل ارتباطي بين متقاضي و هيأت اجرايي مرکز جذب مي‌باشد.

3-1-     فرايند هيأت اجرايي دانشگاه­ها

اين بخش شامل فرايند داخلي و امکانات هيأت اجرايي جذب دانشگاه بوده که از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشار کرد:

1.       زمان­بندي جلسات کارگروه‌هاي علمي و عمومي هيأت اجرايي جذب

2.       معرفي اعضاي کارگروه

3.       امضاي ديجيتال صورت جلسات کارگروه‌هاي علمي و عمومي هيأت اجرايي جذب

4.       اعلام نتيجه به متقاضي و مرکز جذب

5.       امکان تعريف امضاي ديجيتال براي اعضاي کارگروه پس از گذر از فرايند صدور احکام هيأت اجرايي توسط مرکز جذب

6.       ارسال پرونده الکترونيک و کامل به مرکز جذب براي ادامه فرايند

7.       امکان گزارش‌گيري و بررسي عملکرد هيأت‌هاي اجرايي جذب دانشگاه

8.       امکان امتيازبندي هيأت‌هاي اجرايي بر اساس ضوابط

4-1-     روند تشکيل پرونده و طرح آن در جلسات هيأت مرکزي

اين بخش شامل فرايند داخلي مرکز جذب اعضاي هيأت علمي بوده که موارد زير را پوشش مي دهد:

1.       ثبت دبيرخانه

2.       نحوه ارسال و دريافت پاسخ استعلامات سه گانه جذب

3.       تشکيل کارگروه‌هاي علمي و گروهي براي دانشگاه‌هايي که هيأت اجرايي ندارند

4.       فرايند کامل تبديل وضعيت شامل ثبت جداول و مستندات به صورت آنلاين و پياده‌سازي نظام جامع امتيازدهي به مستندات علمي مطابق آيين‌نامه‌ها و قوانين

5-1-      شکايات و درخواست تجديد نظرها

سامانه جامع جذب اعضاي هيأت علمي در راستاي بهبود اطلاع رساني، امکان درخواست تجديد نظر در هر مرحله را پيش بيني کرده است.

گردش و ارجاع شکايت متقاضي در هر مرحله به صورت هوشمند انجام مي‌شود و با توجه به جايگاه پرونده در سامانه شکايات متقاضي به قسمت مرتبط ارجاع مي‌گردد و پس از انجام بررسي‌ها خروجي آن در اختيار مرکز قرار مي‌گيرد. لازم به ذکر است اين سامانه امکان گزارش‌گيري تحليلي و آماري از کليه اطلاعات مرتبط با اعضاي هيأت عملي را با رعايت تمامي ملاحظات امنيتي براي حفظ محرمانگي، پوشش مي‌دهد.